Week 2: Onderzoek in de Townships van PE en mijn eerste walvis!

3 februari 2019 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Lieve Allemaal,

Week 2 is voorbij gevlogen door alle interessante mensen die ik heb ontmoet. Afgelopen week ben ik samen met Luthando (mijn driver, vertaler en netwerker) de verschillende Townships in Port Elizabeth (PE) gaan ontdekken op zoek naar interessante mensen en hun verhalen 😊. Deze verschillende Townships komen nog voort uit de apartheid waarin de blanken-, zwarten- en gekleurde mensen in hun “eigen” deel van de stad moesten blijven. Ondanks dat de apartheid is afgeschaft wordt deze verdeling door armoede in stand gehouden. Overal waar je rijdt zie je de rijke “blanke”-, de armere “zwarte”- of “gekleurde” wijken én de informele settlements. Een plek waar de aller armsten zelf van metalen platen en hout een huis bouwen zonder enige vorm van g/w/e of andere service van de overheid.

Ondanks de armoede, heb ik gezien dat mensen er alles aan doen om er het beste van te maken. Sommige werken een hele dag in de brandende zon (28 graden) om afval te recyclen. Dit afval brengen ze dan 10 km te voet (zonder schoenen) naar het desbetreffende recycle bedrijf waar ze dan ongeveer € 0,60 cent voor krijgen. Iets waar de meesten van ons niet voor uit bed zouden komen… Voor mij is het raar om te zien hoe gescheiden de mensen leven en het grote verschil tussen arm / rijk en zwart / blank. Ondanks mijn bekendheid met de Zuid Afrikaanse geschiedenis en alle verhalen die je van anderen hoort, kan je dit pas echt beseffen als je hier een tijdje bent. En dan niet alleen in de toeristische delen, maar juist in de “zwarte” Townships en informele settlements. Voor mij als “blanke” des te meer rede om dankbaar te zijn voor de gastvrijheid waarmee de lokale mensen mij verwelkomen en de openhartige verhalen die ze met mij willen delen.

Door het goede netwerken deze week mag ik volgende week een aantal dagen met lokale vissers mee gaan vissen en ga ik de week erna met drie oudere dames op zoek naar recycle schatten in andermans afval. Ik ben heel erg benieuwd wat ik allemaal ga zien en horen. En wat betreft het afval door spitten; don’t worry, ik neem veiligheidshandschoenen mee :P!

Natuurlijk heb ik deze week naast mijn onderzoek ook nog andere dingen gedaan. Zo heb ik weer een braai gehad, ben ik met mensen hier uit eten geweest én ben ik meerdere keren naar het strand geweest! Dit keer niet alleen om te zwemmen, maar ook om op zoek te gaan naar schelpen. Naast hele mooie schelpen heb ik ook de baleinen van een walvis gevonden en haaien eieren… Hoe tof is dat!! Nu hopen dat ik die mee naar NL mag nemen 😊. Daarnaast heb ik ook mijn eerste echt walvis mogen zien. Helaas was dit geen vrije en blije walvis in de oceaan, maar een aangespoelde en zeer dode variant langs de kust. Toch, het is een walvis en waar er 1 is zijn er altijd meer. Ik heb goede hoop 😉!

Liefs!!

1. Ricardo:
    3 februari 2019
    Haaien eieren ook echt, wow.
  2. Bien:
    3 februari 2019
    Wat een fijne berichten lieverd!!! Geniet met volle teugen en ik hoop dat je veel hebt aan je netwerkcontacteb! Dikke zoen en omhelzing💖
  3. Ron:
    3 februari 2019
    Fantastisch hoor de foto's en verhaal. Geniet ervan. Hele dikke kus lieverd.
  4. Guusje:
    4 februari 2019
    Wat een ervaring! En dat was nog maar week 2! Xx
  5. Corry:
    8 februari 2019
    Lieve Shannah,
    Hier een berichtje uit het regenachtige Nederland.. wat geweldig om te lezen dat je op de juiste plek bent voor je onderzoeken.. we lezen dat je geniet en verwonderd bent van alles wat je ziet. We kijken uit naar je volgende verhaal. Heel veel plezier, we denken aan je😘
  6. Rens:
    25 februari 2019
    hehe mooi om te zien in deze reacties dat Ricardo vooral wordt geraakt door het "haaien" onderwerp hahaha :-p

Maarre "Dead Willy" dus hehe...ja ik weet niet of die meetelt hoor haha...hoop dat je nog een echte te zien krijgt joh! Lijkt me een unieke ervaring! Wel bijzonder om te horen over het leven daar is. Totaal andere wereld!