Week 3: Zonder electriciteit

14 februari 2019 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Lieve Allemaal,

Week 3 is ook al weer voorbij gevlogen. Helaas kon ik jullie niet eerder vertellen over mijn avonturen, door de georganiseerde power cuts in PE. Op de een of andere manier heeft de gemeente het voor elkaar gekregen om ongeveer 20 biljoen Rand (€ 1.250.000.000,-) schuld te hebben. Dit terwijl er geen concurrentie is en de mensen hier alleen maar stroom hebben als ze betalen. Helaas zorgt deze mismanagement er wel voor dat er regelmatig georganiseerde power cuts zijn om geld te besparen. Deze week was dat maandag, dinsdag, woensdag en donderdag het geval. Ook op het moment dat ik dit aan het schrijven ben… ☹. En hoewel ik best een kaarsje en gezelligheid kan waarderen, is alleen in het donker zitten zonder gezelschap, een film of voldoende licht voor het lezen van een boekje, toch niet helemaal mijn ding :P).

Gelukkig heb ik ook heel veel toffe dingen gedaan deze week!

Voor mijn onderzoek heb ik vooral veel met de lokale vissers gevist. Helaas heb ik tot nu toe nog niets gevangen, maar één van de vissers had naast een paar vissen ook een kleine Eagle Stingray gevangen. Wat een toffe dieren zijn dat zeg! Aangezien het nog een kleintje was heeft hij hem ook weer terug in het water gelaten. Natuurlijk pas nadat deze toerist even een foto had gemaakt 😊.

Deze week ben ik ook 1 dag meegegaan met twee andere onderzoekers in PE. Zij doen onderzoek naar microplastics in de lucht en in het water. Ik zal niet in de details treden, maar plastic is overal… In de zee, rivieren, regen én in de lucht die we inademen. Zelfs in beschermd gebied in de Franse Pyreneeën ben je niet veilig. De resultaten in hun onderzoek zijn echt schokkend! Super interessant dus om een dagje met hun te kunnen meelopen.

Daarnaast ben ik dit weekend ook nog op safari geweest! Vlakbij PE heb je het ADDO Elephant National Park. Dit park staat vooral bekend om de grote hoeveelheid olifanten die er rondlopen. Naast de olifanten zijn er ook nog een zebra’s, verschillende soorten gazellen, kudu’s en de bekende Big 5. We zijn een hele dag met de auto op pad geweest in het park. Hoewel ik de Big 5 helaas niet heb gezien, heb ik wel mogen genieten van veel olifanten, kudu’s, zebra’s, schildpadden, dung beatles en wilde zwijnen (a.k.a. Pumba’s). Er waren echt heel veel schildpadden, wat zijn die leuk zeg! Ik zou er zo een mee naar huis willen smokkelen :D. De dung beatles zijn ook echt leuke beestjes. Voor kevers zijn het grote beestjes, maar vanuit de auto is het toch wel goed uitkijken. Ze zijn namelijk beschermd in het park, dus je moe t hier heel voorzichtig rijden. Onderweg kwamen we no wat geplette exemplaren tegen helaas en eentje die op zijn rug lag. Deze leefde nog en hebben we gered :P. Wat een avontuur, ik voelde me net Freek Vonk 😉.

Natuurlijk heb ik ook weer wat leuke foto’s toegevoegd ter illustratie van mijn avontuur. Volgende week vertel ik jullie uiteraard weer meer over mijn onderzoek en avonturen van deze week 😊. Super leuk om jullie reacties ook steeds te lezen. Hoop dat het goed gaat met jullie allemaal😊.

Veel liefs en warmte vanuit Zuid Afrika!

1. Mama:
    14 februari 2019
    Heej lieffie, leuk om dit weer te lezen. Boeiend en gezellig. Balen van de stroom....zal je veel last van hebben. Safari was vast super, ik vond de impala's zo mooi indertijd. Hoop dat het stroom-gedoe snel over is. Kusss
  2. Karlien:
    14 februari 2019
    Lieve Shannah,
    Wat fijn om weer wat van je te horen :-).
    Wat een avonturen allemaal, wel shit van die stroom, grrr... hoop dat het snel over is! Heel veel succes met je onderzoek verder en geniet ook van het moois daar. Hier gaat het goed, dit weekend lijkt het hier een beetje lente te worden. Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Successss! Veel liefs!
  3. Ricardo:
    15 februari 2019
    Moet er niet aan denken zo lang en veel zonder stroom hoor! En wat gaaf om te lezen je safari avontuur! Ik wil ook wel een schildpad dus smokkel je er ook eentje voor mij mee? Moet wel meteen aan Finding Nemo hierdoor denken! 😘
  4. Guusje:
    16 februari 2019
    Balen van de stroom maar ook wel een heel avontuur! Maar te lang zonder lijkt mij ook niks. Gelukkig voor nu opgelost? Hopelijk gebeurt het de komende tijd niet al te vaak! Enne ja schildpadden zijn leuk maar kun je voor mij een olifant meenemen? Die vind ik namelijk te schattig hahaha ;) vet naar van al dat plastic he! Hou ons zeker op de hoogte, hopelijk kunnen we met zn alle een verschil gaan maken! Heel veel liefs voor jou! Xx