Mijn eerste week in Port Elizabeth

29 januari 2019 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Lieve Allemaal,

Nou, mijn eerste week in PE is een feit. De tijd vliegt voorbij! Naast wat uit rusten en daadwerkelijk beseffen dat ik toch echt in Zuid Afrika ben aangekomen, heb ik ook al een aantal mooie dingen mogen meemaken. Allereerst heb ik mijzelf natuurlijk verwendย met een heerlijke lunch op een terras aan het strand om even in de zomerse en Zuid Afrikaanse stemming te komen. Wat is de zee hier prachtig! ๐Ÿ˜Š

Na een meeting op woensdag bij de Sustainable Seas Trust organisatie (SST), die veel interesse hebben in mijn onderzoek, heb ik ook meteen een heleboel informatie gekregen m.b.t. mijn eigen veiligheid. Ondanks dat ik veel wist door mijn tijd in Nairobi (Kenia), zijn we in Nederland toch maar gezegend met het feit dat we overal lopend en fietsend heen kunnen als we willen. Hier doe je alles met de auto, moet je overal goed opletten en in je eentje kan je, buiten de toeristische plekken om, vrij weinig ondernemen. Gelukkig ben ik hier voor mijn onderzoek en ken ik hier wat mensen om samen dingen te ondernemen, maar als toerist kan je hier het beste met minimaal 2 personen heen gaan.

Op donderdag ben ik samen met de (SST) naar een middelbare school gegaan. Ze waren hier uitgenodigd om een interactieve les te geven over afval, de gevolgen voor de natuur en het belang van het weggooien van je afval in de afval bakken. Iets wat tijdens mijn verblijf op die school erg lastig bleek, omdat er helemaal geen afval bakken op school of in de omgeving waren. De armoede is hier zo groot dat alle nieuwe materialen op school worden gestolen. Zelfs vuilniszakken die liggen te wachten op de vuilniswagens van de gemeente (die altijd meerdere dagen te laat zijn), worden overhoop gehaald. De armoede is hier op veel plaatsen zo groot dat alles wat ook maar enigszins waarde heeft en doorverkocht kan worden, wordt meegenomen. Aan het einde van de interactieve les is er nog een mini clean-up gehouden waarbij de leerlingen een vuilniszak kregen en het schoolplein moesten opruimen. Helaas bleek dat zelfs 56 volle vuilniszakken verder, het schoolplein alsnog vol lag met allemaal afval. Voor mijn onderzoek lijk ik dus echt op de perfecte plek te zijn beland!

Naast nog meer voorbereidingen en afspraken voor mijn onderzoek heb ik, samen met Stephanie van de SST, lekker een duik genomen in de Indische Oceaan! Vrijdag en zaterdag heeft het veel geregend waardoor er al de hele week gigantische golven zijn. Dus naast het ontduiken en het weerstaan van de golven, was ik vooral druk bezig met het niet verliezen van mijn bikini ๐Ÿ˜‰. Toch was het heerlijk! Het water was warm met een mooie licht blauwe kleur en de golven waren een beetje licht roze door het zand dat door de stroming opstoof. Het zag er echt prachtig uit en ik vond het helemaal top. Veel beter dan de sneeuw en kou in Nederland ๐Ÿ˜‰. Stephanie gaf aan dat zij deze stranddag een 1 zou geven, omdat het normaal gesproken nog veel mooier, warmer en beter te zwemmen was. Ze heeft zelfs een aantal keren gehad dat ze tussen de dolfijnen zwom, dat wil ik ook! (de haaien laten we even buiten dit verhaal). De dag hebben we afgesloten met een echte Zuid Afrikaanse braai. Deels te vergelijken met een BBQ, maar ook eigenlijk weer helemaal niet. Hoe dan ook, het eten was wel erg lekker en het was heel gezellig!

Tot nu toe goed naar mijn zin en leuke vooruitzichten voor mijn onderzoek, maar daar vertel ik jullie de volgende keer meer over ๐Ÿ˜Š!

Liefs!

Fotoโ€™s

1. Mama:
    Klinkt goed allemaal! Mooie foto's ๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’–
  2. Kim:
    29 januari 2019
    Klinkt als een goed begin! ;) ja laat die haaien maar even achterwege, goed plan! En jeutje wat veel afval zeg!
    Heel veel (leer/onderzoek)plezier ;)
    X
  3. Ricardo:
    29 januari 2019
    Haaien? Zou al niet eens meer de zee in gaan! ;)
  4. Ron:
    29 januari 2019
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt en ook al contacten heb met anderen. Mooi dat je genoeg afval hebt om te onderzoeken. Dikke kus Ron
  5. Eveline:
    Superleuk! ๐Ÿ˜˜
  6. Guusje:
    30 januari 2019
    Heel fijn te lezen dat je eerste week al zo succesvol leuk en interessant was! Dat gaat helemaal goed komen! ๐Ÿ˜ƒ dikke knuffels voor jou! Xx
  7. Nicole Van der Aa:
    1 februari 2019
    Heel tof om al die fotos te zien bij je verhalen :) bijzonder om zoiets te mogen mee maken lijkt me ! Liefs
  8. Rens:
    25 februari 2019
    Super leuk om te lezen en wat een bizar idee van die school! Kunnen we ons niks bij voorstelen he, zelfs niet als je het zo uitlegt! Blijft heel onwerkelijk